13 februari 2008

Djurens värde


Djurens värde har blivit en het potatis sent sett till den mänskliga historien. Jag är inte intresserad av att debattera huruvida det är rätt eller fel att äta kött eller huruvida det är rätt eller fel att använda skinnskor. Det jag vill uppmärksamma är att djurens värde ter sig relativt. Många människor äter kött och använder skinn rent kosmetiskt. Det intressanta är människor som inte äter kött av moraliska skäl men som använder skinnskor och människor som äter kött men förkastar t.ex. pälsar.

I det första fallet har vi att göra med individer som inte är tillräckligt karaktärsstarka och/eller inte tillräckligt medvetna. Det kan vara en vegetarian som inte tänker på att skorna är gjorda av djurhud men troligtvis är fallet att personen inte orkar låta frågan ta för stor plats i dennes liv.

I det andra fallet har vi att göra med individer som inte är tillräckligt medvetna och/eller inte tillräckligt förnuftiga. Det kan vara individer som är "medvetna": "Fy att gå med en sån päls anno 2008!". Här kanske man tänker att det är så många minkar som har blivit tvungna att sätta livet till. Eller så kan det vara individer som faktiskt inte tänker på att de äter döda djur. Ett sista alternativ kan vara att de endast anser att det är ute med päls.
Åter till brännpunkten. Är djurens värde avhängigt på vilket ändamål de ska användas till?Sjunker värdet om det handlar om mänsklig överlevnad, när det gäller att tillgodose basala mänskliga behov? Det borde det göra, åtminstone för en utilitarist - människan är mer kapabel till sinnlig njutning, därför bör hon premieras. Djurens värde verkar också stiga när det [endast] handlar om våra [eventuellt skapade] estetiska behov - köttätaren som bespottar pälsar. Men det jag har skrivit i de två senaste meningarna verkar som sagt ibland kunna vändas till det motsatta - vegetarianer som köper skinnskor.
Resonemangen verkar tala sitt tydliga språk - människor är ofta etiska partikularister. Det som är rätt och det som är fel bestäms av kontexten till det som tas ställning till. Att döda ett djur omfattas kanske alltid av "ett moraliskt minus", men om personen som gör det mår väldigt bra av att se bra ut i en päls eller genom att sätta tänderna i en kyckling så kan det i dennes fall vara rätt att utföra dessa handlingar.








Inga kommentarer: