12 februari 2008

Hjärnans bandbredd

Jag utsätts då och då av en mening vilken jag tidigare alltid har godtagit utan närmare reflektion. Med tiden började mitt kritiska system alarmera om konstigheter. Meningen jag åsyftar är

"En bok inrymmer så mycket mer än en film."

Detta påstående måste vara falskt (det refererar till böcker som filmatiserats). Förklaringen till falskheten ligger delvis i den mänskliga hjärnans bandbredd. Jag tror att vi i en given situation kan hantera mellan 4 och 8 bitar information. En bok tar lång tid att ta sig igenom jämfört med en film, allt annat lika. Med detta följer det att vi inte hinner uppfatta allt som händer på duken. Vi hinner inte lägga märke till den otäcka tatueringen, den subtila narcissismen, de lätt gulnade löven o.s.v. Den återstående delen av förklaringen är således att lästakten bestäms av läsaren, detta är inte fallet vid tittande på film. Om man vill trilskas kan man kommentera det första citatet med

"En film inrymmer med nödvändighet mycket mer än en bok." (allt annat lika).


En populärvetenskplig bok om hjärnans bandbredd och annat kul: Märk världen av Tor Norretranders.

Inga kommentarer: